سیستم CVT جدیدترین تکنولوژی جعبه دنده های ضریب متغیر است که درسال ۱۴۹۰ میلادی طرح اولیه از نخستین جعبه دنده CVT توسط لئوناردو داوینچی ارائه شد که بعدها باعث ظهور انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی در جهان شد.
جعبه دنده های CVT یا ضریب دنده متغیر پیوسته نمونه ای پیشرفته از جعبه دنده های خودکار است. تفاوت بین جعبه دنده CVT و جعبه دنده خودکار معمولی در نسبت دنده ی آنهاست. زمان رانندگی با خودروی مجهز به جعبه دنده CVT صدای تعویض دنده را حس نمیکنید، تنها در مواقع لزوم سرعت چرخش گشتاور خروجی پیشرانه را کم یا زیاد میکند و هنگامی که خودرو با سرعت ثابت حرکت میکند برای کاهش مصرف سوخت، دور موتور را نیز کم میکند.
سیستم انتقال قدرت CVT از چرخ دنده های سیاره ای و چرخ دنده های با ضریب دنده ثابت استفاده نمیکند. در واقع نقش کلیدی جعبه دنده در خودرو، تغییر نسبت سرعت شفت خروجی پیشرانه و سرعت چرخش چرخ هاست. در نبود جعبه دنده، خودرو فقط یک دنده خواهد شد. چنین خودرویی در شروع حرکت گشتاور زیادی را ایجاد خواهد کرد و عکس العمل خوبی را دارد اما برای رسیدن به سرعت بالاتر به مشکل بر خواهد خورد ولی در سرعت بالاتر پس از شروع حرکت عملکرد خوبی خواهد داشت. سیستم های انتقال قدرت در شرایط مختلف از چرخ دنده های متفاوتی برای استفاده بهینه از گشتاور تولیدی پیشرانه که به صورت دستی یا خودکار هستند، استفاده میکند. در جعبه دنده خودکار سنتی، این چرخ دنده ها اجزای دندانه داری هستند که وظیفه آنها انتقال قدرت و تغییر گشتاور حرکت دورانی است، که معمولا دارای چهار دنده برای حرکت به جلو و یک دنده برای حرکت به عقب است.
در جعبه دنده های CVT هیچ چرخ دنده ای وجود ندارد. در بیشتر آنها دو پولی با قطر متغیر وجود دارد که بوسیله یک تسمه فلزی از طریق زنجیر به هم وصل شده اند، که یکی از این پولی ها به شفت خروجی پیشرانه و دیگری به شفت مربوط به چرخ ها وصل است. هر نیمه از هر پولی متحرک است وبا نزدیک شدن نیمه دو پولی به هم، تسمه متصل کننده در فاصله بیشتری قرار میگیرد. با تغییر قطر پولی ها نسبت دنده هم تغییر میکند. با کوچک شدن قطر پولی متصل به پیشرانه و بزرگ شدن قطر پولی متصل شفت خروجی، دنده کاهش مییابد. یعنی با هردور چرخش شفت خروجی پیشرانه، چرخ ها کمتر از یک دور میچرخند. با شتاب گرفتن خودرو، قطر پولی ها تغییر میکند و سرعت چرخش شفت خروجی پیشرانه کم میشود که در جعبه دنده های خودکار و دستی معمولی رخ میدهد. تفاوت دنده CVT با جعبه دنده خودکار معمولی این است که جعبه دنده معمولی با تعویض دنده سعی میکند دنده را تغییر دهد اما در جعبه دنده CVT، دنده به طور پیوسته با تغییر قطر پولی ها تغییر میکند.
تعمیرگاه گیربکس های اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |