سلکتور دنده گیربکس اتوماتیک همان طور که از نامش پیداست به معنای انتخاب دنده است وظیفه سلکتور تعویض دنده و نشان دادن دنده در پشت صفحه کیلومتر است که این قطعه بر روی گیربکس نصب شده است.و به وسیله سیم کشی های که به آن وصل است به کامپیوتر گیربکس وصل شده و از این با گیربکس در ارتباط است بعضی مواقع مشکل هایی که در گیربکس رخ میدهد میتواند علت این مشکل ها و خراب بودن سلکتور باشد که در اینجا ما میخوایم در موردش صحبت کنیم.
سلکتور وسیله ای ست که به راننده اجازه میدهد تا چرخ دنده های گیربکس بسته به نیاز خودشون تغییر کنند در واقع با سلکتور فرد این امکان را دارد که دنده های گیربکس خود را به بالا و پایین تغییر دهد کار سلکتور همانطور که در مقدمه ی اول توضیح دادیم نمایش دادن دنده ها در پشت آمپر و روشن کردن چراغ دنده عقب است. سرعت چرخ ها نسبت دنده ها، چرخش موتور در دقیقه.سه عامل مهم در مکانیسم انتخاب دنده ها است به همین خاطر در سلکتور گیربکس اتوماتیک اطلاعات از قبل وارد سیستم کامپیوتری دستگاه شده و با تنظیم گاز و ترمز ماشین برنامه ریزی میکند که چطور دنده ها تنظیم شوند
تنظیم سلکتور بر روی نحوه کار کرد آن بسیار تاثیر زیادی دارد و در اینجا هم برای تعدادی از همکاران میخوایم توضیح بدیم که نحوه تنظیم این قطعه به صورت است .
همانطور که توضیح دادیم قبلا کار سلکتور تعیین حالت های دنده و روشن کردن چراغ ها ی دنده عقب است.اگر زمانی که این چراغ ها روشن نباشد و مشکلی در سیستم برقی ماشین وجود نداشته باشد احتمالا مشکل در سلکتور گیربکس رخ داده است از طرفی دیگر نشان دادن حالت دنده بر روی صفحه نمایش بر عهده سلکتور بوده که اگر این بخش ما تنظیم نباشد پیام به درستی به ECU منتقل نمیشود و عملکرد خودرو دچار اختلال میشود.
مثلا در گیربکس های اتوماتیک زمانی که سلکتور گیربکس تنظیم نباشد،زمانی که دنده در حالت (R) یا (D) قرار دارد برای اینکه به گیربکس ضربه وارد نشود ماشین روشن نمیشود.
و برای روشن کردن ماشین تنها باید دنده را در حالت (N) یا (P) قرار داده و حالا تصور کنید اگر سلکتور تنظیم نباشد پیام به درستی به ECU منتقل نمیشود و احتمال بسیار بالا ماشین استارت نمیخورد و یا دنده ها به سختی جا میروند.
برای تنظیم سلکتور به ابزارهایی نیازمندیم
1-اهم متر مجهز به بیزر
2-دو متر سیم نازک
3-آچار آلن ستاره ای سایز (30)
4-دو سر سیم تخت
برای تنظیم سلکتور کاپوت خودرو را کشیده و هواکش را از محل دریچه گاز باز نموده و دنده ماشین را در حالت (N) قرار دهید و سوئیچ را باز کنید
و حالا دقت کنید که یک قطعه پلاستیکی سیاه رنگ بر روی گیربکس نصب شده است که دسته ی سیمی از آن خارج شده است.و دو عدد پیچ درون شیارها وجود دارد که با چرخاندن سلکتور به چپ و راست حرکت میکند.
بر روی سلکتور یک مفصل برنجی وجود دارد وسط آن یک حفره ای مربعی تعبیه شده است....شما باید بدون بلند کردن این مفصل،پیچ های کناری سلکتور را شل کنید و آن را به چپ و راست بچرخانید حال دو طرف سیم تخت را به دو سمت سیم نازک متصل کنید.و دو سر دیگر آن را به اهم متر وصل کنید.
دو سر سیم را به دو پینی که در سلکتور تعبیه شده است متصل کنید در این مرحله اهم متر را روشن کنید و حالت بیزر یا بوق آن را فعال کنید
کمتر از دو میلی متر سلکتور را به چپ و راست بچرخانید تا اهم متر بوق بزند، درست در قسمتی که بوق شروع شد روی بدنه سلکتور گیربکس را علامت بزنید و حالا بازهم سلکتور را برعکس بپرخانید تا جایی که بوق قطع شود مابین این دوتا که بوق میزند اهمتر و در آنجایی که بوق در خلاف جهت چرخش قطع میشود یعنی در وسط این دوتا منطقه درست سلکتور است لازم به ذکر بوده که هر چقدر این کار دقیق انجام شود حساسیت سلکتور بالاتر خواهد رفت.
پس از پایان این کار پبچ های چپ و راست سلکتور را با هم سفت کنید
پس از پایان اینکار دقت کنید که صدای بیزر حتما در دنده (N) شنیده شود و اگر هم ور هنگام سفت کردن پیچ های سلکتور صدای بیزر قطع شد احتمالا سلکتور دچار مشکل شده و حتما باید اقدام به تعویض آن نمایید
پس از این کار نوبت تنظیم کابل است.
در انتهای کابل روی سلکتور بخش نارنجی رنگی که توسط قسمت دیگری به رنگ زرد یا کرم مشخص شده و وجود دارد بخش آن را کنار بزنید و قسمت نارنجی را بالا یکشید
مراقب باشید که مفصل تکان نخورده باشد و دنده در حالت (N) باشد حال کلید نارنجی را کنار روبه پایین فشار دهید و کاور کرم رنگ را به جلو ببرید تا قفل شود باهمین حالت کابل شما تنظیم میشود.
مهمترین علت خرابی سلکتور گیربکس آب است اگر تنها مقدار کمی آب بر روی سلکتور گیربکس بریزید عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد اگر پیچ هواگیری موتور که دقیقا در بالای سلکتور قرار دارد درست بستع نشود یا هنگام هواگیری موتور آب بر روی آن ریخته شود عملکرد آن دچار اختلال میشود
از طرفی دیگر هم باید مراقب باشید که در هنگام شستشوی موتور آب بر روی سلکتور با گرفتع نشود و اگر قطره ای آب بر روی آن نفوذ پیدا کرد سریعا با باد آن را خشک کرده سلکتور گیربکس یا همان انتخاب دنده بخش بسیار مهمی از اتومبیل شما است و اگر به درستی تنظیم نشود ماشین شما دچار اختلال در سیستم گیربکس و دنده ها میشود و تنظیم کردن آن نیاز به دقت زیادی دارد به همین خاطر پیشنهاد میشود اگر تجربه ای در این زمینه ندارید پیشنهاد میشود حتما از افراد ماهر کمک بگیرید.
تمامی اطلاعات مربوط به دانش و تجربیات شخصی تکنسین غرب کشور ایران(کرمانشاه )مهندس محسن عزیزی است
دوستان عزیز میتوانند جهت داشتن هر گونه سوال و پرسش در رابطه با گیربکس های اتوماتیک و یا خدمات در سراسر ایران با ایشان در اتباط باشند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی |
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |