اوردرایو Overdrive یکی از حالت های رانندگی با گیربکس های اتوماتیک AT است که این حالت بیشتر در گیربکس های اتوماتیک AT قدیمی دیده میشود. تعداد دنده های گیربکس های AT قدیمی نهایتا به ۴ عدد میرسید و نسبت دور خروجی به ورودی در سبک ترین دنده عدد ۱ بود.
زمان رانندگی با خودرو هنگامی که در سبک ترین دنده قرار میگرفت خودرو به سرعت های بالا میرسید، اما دور موتور نیز متناسب با آن افزایش پیدا میکرد و به دنبال افزایش دور موتور، مصرف سوخت، سر و صدای موتور و همچنین استهلاک موتور افزایش مییافت. به طور کلی میتوان گفت که با فعال کردن حالت اوردرایو Overdrive در سرعت های بالا میتوان دور موتور خودرو را کم کرده و در نتیجه به کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو منجر میشود. در بعضی از گیربکس های قدیمی بر روی دسته دنده و یا در کنار دسته دنده دکمه ای قرار دارد که بر روی آن Overdrive یا O/D نوشته شده که با فشردن آن، گیربکس خودرو در حالت اوردرایو قرار میگیرد و چراغ نشانگر آن در پشت آمپر روشن میشود.
امروزه در گیربکس های اتوماتیکی که در خودروها به کار میرود اغلب دارای ۵ ضریب دنده و یا بیشتر هستند. افزایش تعداد ضریب دنده های گیربکس های AT باعث میشود هنگام عملکرد گیربکس در سبک ترین دنده دور خروجی بیشتر از دور ورودی شده و همانند حالت اوردرایو Overdrive شود. برای مثال در خودروهای ۵ دنده، دنده ۵ که سبک ترین دنده است نقش حالت اوردرایو را ایفا میکند اما با این تفاوت که به طور مستقیم عمل کرده و کار آن افزایش دور خروجی از دنده های دیگر نیست.
احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس : در صورت حس کردن بوی سوختگی از روغن گیربکس باید سریعا ایراد آنرا تشخیص داده و رفع کنید. دلیل بوی سوختگی گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است روغن گیربکسی که کثیف شده و یا بوی سوختگی بدهد باعث میشود عمل روغن کاری در سیستم انتقال قدرت خودروهای AT به خوبی انجام نشود و سبب آسیب رسیدن به گیربکس میشود.
زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک: صدای زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک به دلیل صدای فشار روغن و یا خرابی دنده ها، مجموعه دنده سیاره ای و دنده های دیفرانسیل است.
گیر کردن دنده در حالت پارک : گیر کردن دنده در حالت پارک میتواند به این دلایل باشد: نبود برق در سیستم پارک یا خالی بودن باطری خودرو، خرابی استاپ زیر پدال ترمز، شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور
لرزش خودرو هنگام حرکت: لرزش خودرو به علت خرابی در دسته موتور، بکسواد کردن صفحه کلاچ ها و خرابی پلوس است.
لرزش گیربکس و شنیدن صداهای غیرمعمولی از جمله علائمی هستند که در صورت استفاده از روغن گیربکس نامناسب در خودرو بروز میدهد. وظیفه روغن گیربکس در خودرو، روغن کردن قطعات موجود در گیربکس، جعبه فرمان و دیفرانسیل آن، خنک کردن گیربکس، جلوگیری از افزایش دمای روغن گیربکس، کم کردن اصطکاک بین قطعات و صفحات داخلی گیربکس است.
به طورکلی گیربکس های اتوماتیک در دمای بالاتری نسبت به گیربکس های دستی کار میکنند که این موضوع باعث میشود روغن گیربکس های اتوماتیک زودتر خاصیت خود را از دست بدهند.
اگر روغن گیربکس به موقع تعویض نشود و سطح روغن کم باشد باعث داغ شدن بیش از حد گیربکس و قفل کردن آن میشود، در صورت تعویض به موقع مصرف سوخت نیز کاهش پیدا میکند. یکی از مشکلات نشتی روغن از ناحیه گردگیر پلوس ها که در دوسر پلوس ها قرار گرفته بود در گیربکس های جدید AT با حذف گردگیر پلوس این مشکل تا حدودی حل شده و وجود کلاچ هیدرولیکی در AT باعث شده بتوان به نرمی دنده ها را تعویض کرد و از تقه های آزاردهنده خبری نیست.
علاوه براین اهمیت سلامت و کارکرد درست شیربرقی گیربکس های اتوماتیک نیز نقش مهمی در طول عمر گیربکس دارد.
روغن گیربکس AT هر دوسال یکبار یا هر 50000 کیلومتر باید تعویض شود.
براساس دفترچه راهنمای AT روغن گیربکس آن از نوع ATF DEXRON lll است. مجموعه اعداد و حروف که برای نام روغن گیربکس استفاده میشود نشان دهنده میزان مقاومت روغن مربوطه در برابر دما و شرایط مختلف اب و هوایی و درجه غلظت آن است.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران ( استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
شعبه کرمانشاه 08391014149
شعبه تهران 02191094149
کلیه حقوق و قوانین این سایت متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |