فولکس واگن ID4 یک خودروی کراس اوور برقی آلمانی با مدل تک موتوره در ایران است که میتواند با یک بار شارژ کامل ۴۴۲ کیلومتر را طی کند. این خودرو نخستین بار در نسخه ۲۰۲۴ توسط ماموت خودرو در سال ۱۴۰۳ وارد کشور شد و سپس گروه خودروسازان راین آن را عرضه کرد. شرکت خودروسازی فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازان معتبر در جهان است که با برقی سازی محصولات خود روند سرعت را بهبود میبخشد.
نوع موتور | برقی |
گیربکس | تک سرعت اتوماتیک |
قدرت | ۱۶۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
محور محرک | دیفرانسیل عقب |
شتاب | ۹ ثانیه |
سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
ظرفیت باتری | ۵۵.۷ کیلو وات ساعت |
تعمیر گیربکس اتوماتیک فولکس واگن ID4
از آنجایی که گیربکس اتوماتیک فولکس واگن ID4 از یک سیستم بسیار پیچیده تشکیل شده است به همین دلیل هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فولکس واگن ID4 از هزینه تعمیر موتور بیشتر است بنابراین در صورتی که هر کدام از علائم زیر در گیربکس های اتوماتیک خودرویتان ظاهر شد آن را جدی بگیرید و فورا به تعمیرگاه(شرکت گیربکس اتوماتیک ایران اروپا )مراجعه کنید تا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف نباشید.
مشکلات جدی و بررسی شده توسط شرکت گیربکس اتوماتیک ایران اروپا در گیربکس های اتوماتیک فولکس واگن ID4 :
گاز هرز خوردن گیربکس های اتوماتیک: کمبود روغن گیربکس، نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ ها، فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ ها
تقه زدن گیربکس های اتوماتیک: دلیل اصلی این مشکل میتواند ایراد برقی و یا میزان نبودن فشار روغن که ناشی از ایراد درساعت و یا خرابی ویا پارگی در دسته موتورهای گیربکس باشد.
خلاص شدن گیربکس های اتوماتیک: بریدن دنده اویل پمپ، خراب شدن توربین، هرز شدن پلوس، خالی بودن گیربکس از روغن و معیوب بودن چرخ دنده های داخل گیربکس
تاخیر در عملکرد گیربکس: گیربکس های اتوماتیک فولکس واگن ID4 طوری طراحی شده اند که عمل تعویض دنده در کسری از ثانیه صورت میگیرد ولی اگر هنگام تعویض دنده با تاخیر مواجه شدید شاید به علت نشتی روغن گیربکس باشد.
سر و صدای خودرو در حالت خلاص : اگر صداهای غیر عادی در حالت خلاص از خودرو شنیدید مشکل از کم بودن سطح روغن گیربکس و یا کثیفی روغن گیربکس ویا فرسودگی قطعاتی مثل بلبرینگ، زنجیر دنده عقب و یا دنده ها است.
نشتی روغن گیربکس: نشتی روغن گیربکس یکی دیگر از دلایل وجود مشکل در گیربکس های اتوماتیک است که باید فورا برای رفع آن اقدام کنید چون اگر نشتی ادامه پیدا کند باعث خسارت های سنگینی به سیستم گیربکس خودرویتان خواهد شد.
رنگ روغن گیربکس قرمز و شفاف است اگر رنگ آن تیره باشد باید آن را تعویض کنید.
احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس : در صورت حس کردن بوی سوختگی از روغن گیربکس باید سریعا ایراد آنرا تشخیص داده و رفع کنید. دلیل بوی سوختگی گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است روغن گیربکسی که کثیف شده و یا بوی سوختگی بدهد باعث میشود عمل روغن کاری در سیستم انتقال قدرت خودروهای فولکس واگن ID4 به خوبی انجام نشود و سبب آسیب رسیدن به گیربکس میشود.
زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک: صدای زوزه کشیدن گیربکس های اتوماتیک به دلیل صدای فشار روغن و یا خرابی دنده ها، مجموعه دنده سیاره ای و دنده های دیفرانسیل است.
گیر کردن دنده در حالت پارک : گیر کردن دنده در حالت پارک میتواند به این دلایل باشد: نبود برق در سیستم پارک یا خالی بودن باطری خودرو، خرابی استاپ زیر پدال ترمز، شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور
لرزش خودرو هنگام حرکت: لرزش خودرو به علت خرابی در دسته موتور، بکسواد کردن صفحه کلاچ ها و خرابی پلوس است.
لرزش گیربکس و شنیدن صداهای غیرمعمولی از جمله علائمی هستند که در صورت استفاده از روغن گیربکس نامناسب در خودرو بروز میدهد. وظیفه روغن گیربکس در خودرو، روغن کردن قطعات موجود در گیربکس، جعبه فرمان و دیفرانسیل آن، خنک کردن گیربکس، جلوگیری از افزایش دمای روغن گیربکس، کم کردن اصطکاک بین قطعات و صفحات داخلی گیربکس است.
به طورکلی گیربکس های اتوماتیک در دمای بالاتری نسبت به گیربکس های دستی کار میکنند که این موضوع باعث میشود روغن گیربکس های اتوماتیک زودتر خاصیت خود را از دست بدهند.
اگر روغن گیربکس به موقع تعویض نشود و سطح روغن کم باشد باعث داغ شدن بیش از حد گیربکس و قفل کردن آن میشود، در صورت تعویض به موقع مصرف سوخت نیز کاهش پیدا میکند. یکی از مشکلات نشتی روغن از ناحیه گردگیر پلوس ها که در دوسر پلوس ها قرار گرفته بود در گیربکس های جدید فولکس واگن ID4 با حذف گردگیر پلوس این مشکل تا حدودی حل شده و وجود کلاچ هیدرولیکی در فولکس واگن ID4 باعث شده بتوان به نرمی دنده ها را تعویض کرد و از تقه های آزاردهنده خبری نیست.
علاوه براین اهمیت سلامت و کارکرد درست شیربرقی گیربکس های اتوماتیک نیز نقش مهمی در طول عمر گیربکس دارد.
روغن گیربکس فولکس واگن ID4 هر دوسال یکبار یا هر 50000 کیلومتر باید تعویض شود.
براساس دفترچه راهنمای فولکس واگن ID4 روغن گیربکس آن از نوع ATF DEXRON lll است. مجموعه اعداد و حروف که برای نام روغن گیربکس استفاده میشود نشان دهنده میزان مقاومت روغن مربوطه در برابر دما و شرایط مختلف اب و هوایی و درجه غلظت آن است.
شرکت و تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران استان کرمانشاه با مدیریت مهندس محسن عزیزی
شعبه کرمانشاه 08391014149
شعبه تهران 02191094149
کلبه حقوق و قوانین این سایت متعلق به شرکت و تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها پیگیرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |