اگر از خودروی خود در هنگام حرکت صدای وزوز یا دنگ دنگ میشنوید نشان دهنده وجود مشکلی در گیربکس است که اصلا نباید آن را نادیده بگیرید، چون هرچه دیرتر برای رفع مشکل آن اقدام کنید، آسیب بیشتری به سایر قطعات گیربکس میرساند.علت آن ممکن است به دلیل آسیب دیدگی چرخ دنده ها یا یاتاقان باشد یا مقدار روغن گیربکس کم باشد که به سایر اجزا روغن کافی نمیرسد.
بوی سوختگی از خودرو نشان دهنده مشکلات زیادی در خودرو است اما اولین چیزی که باید به آن شک کرد، گیربکس است. داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس باعث تولید بوی سوختگی میشود. این مشکل معمولا به دلیل نشت روغن گیربکس یا کم شدن مقدار آن در گیربکس های اتوماتیک است. همیشه سطح و وضعیت روغن گیربکس خودروی خود را چک کنید.
گیربکس های اتوماتیک طوری طراحی شده که به راننده اجازه میدهد به راحتی و با سرعت، دنده را تغییر دهد. اگر هنگام تعویض دنده احساس کردید گیربکس به خوبی عمل نمیکند و تاخیر دارد نشان دهنده ایراد در گیربکس است. ممکن است این مشکل به علت نشت یا آلودگی روغن گیربکس، نفوذ آب در قطعات گیربکس، نگهداری نادرست از گیربکس و...باشد.
دیدن مایع در جایی که نباید باشد. برای اینکه متوجه شوید مایع از کجا نشت کرده است، چند تکه مقوا را زیر خودرو هنگام پارک قرار دهید و بعد مقوا را برداشته و نشت مایعات را ببینید. رنگ روغن گیربکس قرمز است اگر لک قرمز روی مقوا بود روغن گیربکس نشتی دارد و میتواند باعث آسیب دیدگی شدید چرخ دنده ها شود. دلیل نشت روغن گیربکس خرابی واشرها یا مهر وموم محفظه گیربکس، آسیب دیدگی کاسه نمد، چرخ دنده، یا پایین بودن مقدار روغن گیربکس باشد.
این علامت در دنده های دستی و اتوماتیک به دو صورت خود را نشان میدهد. در دنده های دستی، وقتی دنده را عوض میکنید، چنانچه حس کردید صدایی میشنوید یا به سختی دنده جا میرود، ممکن است کلاچ فرسوده شده باشد که باید آن را عوض کنید، ویا یکی از همگام سازهای گیربکس فرسوده شده و آسیب دیده است. اما در خودروهای دنده اتوماتیک تغییر ناگهانی دنده به دنده دیگر که نمیتوانید آن را تشخیص دهید هم نشان دهنده خرابی در گیربکس های اتوماتیک است. نشتی روغن گیربکس، خرابی تغییر دهنده دنده، کابل آن یا دریچه گیربکس، فرسودگی یا شکستن قطعات داخلی، کم بودن سطح روغن یا کثیفی روغن گیربکس هم میتواند دلیل بروز این مشکل باشد.
زمانیکه چراغ های هشدار روشن میشود یعنی سیستم های زیر کاپوت ایراد پیدا کرده است. به خصوص اگر چراغ چک موتور روشن شود، که این موضوع به موتور و قطعات آن بستگی دارد که اولین چیزی را که باید بررسی کنید گیربکس است که ممکن است گیربکس اتوماتیک خودروی شما داغ کرده باشد. داغی بیش از اندازه گیربکس به دلیل معیوب بودن سنسورهای سرعت، لغزش در گیربکس، ایراد در سلونوئید های گیربکس و...باشد. در خودروهای دنده اتوماتیک شاید با بررسی کدهای کامپیوتر بتوان آن را رفع کرد.
صدای ضربه و لرزش به منزله وجود مشکل نیست ولی اگر خودروی شما در حالت خلاص صدا تولید کند نشان دهنده وجود مشکل در گیربکس است. گاهی اوقات با تعویض روغن گیربکس مشکل حل خواهد شد، اما اگر برطرف نشد باید به یک تعمیرگاه خوب (تعمیرگاه ایران اروپا) مراجعه کنید. اگر مقدار روغن گیربکس کافی نباشد و یا قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک خودروی شما آسیب دیده باشد این صداها را احساس میکنید.
اگر در خودروی لرزش هایی را احساس میکنید، یعنی اجزای داخلی سیستم گیربکس دچار ساییدگی شده که باید سریعا مشکل بوجود آمده را برطرف کنید، در غیر اینصورت مجبور به پرداخت هزینه های بالاتری خواهید شد. چنانچه قطعات داخلی گیربکس فرسوده شود یا مقدار روغن در گیربکس به اندازه کافی نباشد قطعات روی هم ساییده شده و اصطکاک زیادی بوجود میآید به این دلیل است که دور موتور بالا میرود و ماشین لرزش دارد و تکان میخورد.
اگر زمان کلاچ گرفتن، پا را خیلی بالا و یا خیلی پایین ببرید و کلاچ به راحتی آزاد نشود، ممکن است ایراد از گیربکس باشد که باید تنظیم کننده کلاچ را دوباره تنظیم کنید. شاید به علت تنظیم نبودن سیستم عملکردی کلاچ مثل سیم یا صفحه کلاچ، این مشکل بوجود آمده باشد. اگر کلاچ خیلی پایین باشد ممکن است به دلیل نشتی مایع هیدرولیک یا نقص در اتصالات سیستم هیدرولیک باشد. اگر کلاچ خیلی بالا باشد ممکن است دیسک یا صفحه کلاچ فرسوده شده باشد که حتما باید آن را تعویض کنید.
زمانیکه خودروی خود را روی دنده درایو (ماشین های اتومات) یا روی دنده یک قرار میدهید و حرکت نمیکند به دلیل خرابی گیربکس است، و سطح روغن آن کم شده که سریعا اتومبیل خود را پیش یک مکانیک خبره (تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا ) ببرید. کم بودن سطح روغن گیربکس باعث میشود حتی اگر خودرو روی دنده باشد، حرکت نکند. کم شدن میزان سطح روغن به علت نشتی، تعویض نکردن به موقع روغن، و شکستن دریچه مخصوص آن باشد.
هنگامیکه موتور خودروی شما درست کار کند، ولی قدرت کافی نداشته باشد نشان دهنده وجود مشکل در گیربکس است. دلیل این مشکل از کارافتادگی قطعات داخلی گیربکس، نشتی روغن، داغ شدن بیش از اندازه گیربکس و...باشد. زمانی که گیربکس داغ میکند یعنی روغن به اجزای داخلی آن نمیرسد.
نکته: حرکت نکردن خودرو، تعویض نکردن دنده ها، نداشتن دنده ۶و۷در دنده های CVT، تیکاف زدن خودرو، ضربه زدن در دنده های پایین و ساییدگی و خوردگی در بغل های زنجیر از علایم وپاره شدن زنجیر پلیمری گیربکس است که به دلیل تعویض دیرهنگام روغن اتفاق خواهد افتاد.
دوستان عزیز توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات درج شده براساس تجربه های شخصی مهندس محسن عزیزی است.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران( استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
درصورت بروز هرگونه مشکلی در گیربکس اتوماتیک خودروی خود میتوانید از طریق زیر با مهندس محسن عزیزی درارتباط باشید
989192032448+
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |