نکات کلیدی و مهم در رابطه با نگهداری از گیربکس اتوماتیک را باهم بررسی مینماییم
با وجود اینکه رانندگی کردن با گیربکس اتوماتیک راحت هست اما نکاتی وجود دارد که اگه به اون ها توجه نشود میتواند هزینه های سر و سام آوری را به همراه داشته باشد
اگر میخواهید از هزینه ها ی گزاف گیربکس اتوماتیک در امان باشید توصیه میکنیم که همواره به نکاتی که ذکر میشود توجه بسیار را داشته باشید.
خودروهای مدرن امروز گیربکس اتوماتیک بر روی انها نصب گردیده که این خودروها از آپشن هایی از جمله شیفتر دنده هم که بر پشت فرمان نصب کرده با این کار رانندگی را برای راننده راحتر و بهتر کرده
شاید برایتان جای سوال باشد که با وجود این همه راحتی که برای خودروهای اتوماتیک وجود دارد پس چرا هنوز هم عده ای به سراغ گیربکس های دنده دستی میروند
اما واقعیت این است که گیربکس های اتوماتیک شرایط نگهداری سخت و هزینه های زیادی را به همراه دارد
اما نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آنها میتوانید طول عمر گیربکس اتوماتیک ماشین خود را حداقل به دو برابر تضمین کرد
اول اینکه توجه کردن به کارکرد روغن گیربکس که هر چند در کاتالوگ خودرو ها ذکر شده است 100هزار و 50هزار تعویض گردد اما این چنین ناست و شما باید بر روی 30الی 40 هزار کیلومتر روغن گیربکس تعویض شود روغن گیربکس را پس از کارکرد ذکر شده چک نموده و برای چک کردن آن در صورتی که خودرو سرد باشد باید بگذارید خودرو 10الی 15 دقیقه کار کند وپس از آن سیخ گیج گیربکس را کشیدع و مقداری از روغن را بر روی انگشت خود کشیده که معمولا در خودروهای هیوندا و کیا باید به رنگ آلبالوئی باشد در غیر اینصورت هرچی سریعتر اقدام به تعویض آن نموده.
نکته دوم:هچگاه در هنگام رانندگی و توقف هایی که دارید و ممکن است توقفی را که دارید زیر 2 الی 3دقیقه باشد مانند توقف پشت چراغ قرمز دنده را از حالت (D)به حالت (p)قرار دهید زیرا اینکار به مرور زمان باعث آسیب رساندن به باندهای گیربکس و کلاچ بک ها و... میشود
2-هنگام دور زدن های چند فرمانه و تعویض دنده از حالت Dبه حالت R بگذارید ماشین کاملا متوقف شود بعد عمل تعویض دنده را انجام دهید عده ای از راننده گان این عادت غلط را دارند که خودرو در حال حرکت عقب یا جلو است و سریعا دنده هارا یا به حالت Dبه Rو یا Rبه Dقرار میدهند که خود کار بسیار اشتباهی بوده و خسارت های جبران ناپذیری را بوجود میآورد.
3-در هنگام رانندگی در حالت (D)هنگامی که ماشین در حال حرکت است هیچگاه دنده را تعویض نکنید یعنی در حالت خلاص(N)یا (Neutral)قرار ندهید مثلا در سراشیبی ها عده ای جهت کاهش مصرف سوخت اقدام به انجام اینکار مینمایند امروزه با توجه به تکنو لوژی های روز بر روی خودروهای اتوماتیک خصوصا بسیار هوشمند بوده و لذا در هر نوع رانندگی کردن و هر موقعیت رانندگی که قرار میگیرد مصرف بنزین را تنظیم مینماید پس نیازی به این نیست که شما خودرو را در حال رانندگی در وضعیت (N)قرار دهید
4-هرگونه رانندگی کردن در حالت (D)به بهانه شتاب جدا خود داری کنید زیرا عمل تعویض دنده های توسط تعدادی نوارهای داخل گیربکس صورت میگیرد که در صورتی که این عمل تعویض دنده ها اگه به درستی انجام نگیرد به مرور این نوار ها استهکاک زیادی داشته و خورده میشوند و آسیب میبینند لذا در هنگام حرکت ابتدا خودرو را از حالت (p)به حالت (N)قرار داده سپس استپ ترمز را نگه داشته و بعد در حالت (D)قرار دهید و آرام آرام پدال گاز را فشار دهید و هیچگاه در هنگام رانندگی پدال گاز را به صورت یکنواخت فشار ندهید و همیشه بگذارید عمل تعویض دنده به عهده خودتون باشد نه خودرو چگونه؟؟؟شما خودرو را هنگامی پدال گاز را میفشارید و میخواهید حرکت کنید پدال گاز را به طور آرام فشار داده و مدام پدال راشل و سفت نموده تا زمانی که پدال سفت نگه داشته که دور موتور لحظه ی قبل از تعویض هر یک از دنده های 1،2،3،4،5،6،به قبل از 4000و 4/500برسد سپس پا را از روی پدال گاز شل نموده و دوباره پدال را فشتر دهید بازهم عمل تعویض دنده قبل یعنی دور موتور 4000و 4/500به این ترتیب دنده ها را تعویض کنید..
5-هنگامی که قصد توقف کامل را دارید و میخواهید خودرو را در حالت (P)قرار دهید قبل از اینکه این کار را انجام دهید اول ترمز دستی ماشین را کشیده و سپس ماشین را در حالت (p)قرار دهید در غیر اینصورت اینکار موجب قفل شدن تاج خروسی تعویض دنده داخل گیربکس میشود و دیگر دسته دنده را نمیتوان از حالتی که قرار دارد یعنی (p)آزاد کرد لذا قبل از قرار دادن خودرو در حالت (p)حتما ترمز دستی یا اگر دستیتان به صورت پایی هست حتما آن را بکشید...
6-در تمام فواصل سال همیشه روغن گیربکس تان را چک کنید بعضی از خودروهای سبک و سنگین چک کردن روغن گیربکسشان به آسانی چک کردن روغن موتور موتورشان مییاشد به راحتی گیج روغن گیربکس را کشیده و همانطور که در اول گفتیم باید رنگش قرمز بوده و هر خودروی با توجه به مدل روغنی که در کاتالوگ درج شده استفاده نمود و در هنگام چک کردن روغن گیربکس دقت کنید که روغن بوی بد میدهد یا نه اگر بوی بدی مشامتان را پر کرد یا اینکه رنگش تیره یا کدر بود سریعا به یه مکانیک که در زمینه گیربکس اتوماتیک تخصص دارد مراجعه یا در ارتباط بوده است
7-سیستم خنک کاری ماشینتان را همیشه چک کنید و آن را مدام سرویس کنید
چرا که آیا میدانید که هنگامی که سیستم خودرویتان اگر به مشکل بر بخورد قبل از هر جای دیگری که آسیب ببیند اول جایی که به آن صدمه وارد میشود گیربکس ماشینتان است
سیستم خنک کاری همچنانی که دمای موتور را بالا میبرد بر عکس دمای موتور و گیربکس را هم پایین میاورد
پس برای سرویس کردن همیشه آن را در اولویت قرار دهید...
8-حتما دید و یا انجام دادید ابن کار را هنگامی که سوار خودرویتان میشوید خصوصا زمانی که سرد است بلافاصله دنده را در وضعیت (D)قرار ندهید صبر کنید خودرو چند دقیقه کار کند و روغن ها گرم شوند و مجرای و کانال ها روانه شود زیرا به این دلیل که اویل پمپ گیربکس گرم شود تا اویل پمپ بتواند تمامی جاهایی رو که باید روغن کاری شود روغن کاری کند خصوصا در زمستان حتما بگذارید خودرو چند دقیقه کار کند از آنجایی که روغن گیربکس اتوماتیک بسیار روان بوده و به راحتی یخ میزند و در هنگام یخ زدن دنده ها به طور کل-قفل میشود پس بهتر است چند دقیقه ای خودرو در حالت درجا کار کند که روغن گرم شود و دنده ها دوباره قابلیت تعویض دنده را پیدا کنند...
9-هیچگاه از ماشینتان به عنوان بکسل کردن استفاده نکنید زیرا اگر از ماشینتان به عنوان کشیدن وسایل سنگین استفاده کنید باعث اکسید شدن یعنی فشار زیادی بر روی روغن گیربکس اومده و باعث سوخته شدن روغن گیربکس میشود....
10-هیچگاه از زاپاس خودرویتان بر زیر ماشین استفاده نکنید زیرا که خودرو باعث میشود از دو ارتفاع متنوع صورت بگیرد و اینکار باعث اختلاف و فشار بر روی پولس ها میشود
عمر روغن گیربکس به دو عامل بستگی دارد
روغن گیربکس یک مایع لغزنده است که در نقش روانکننده برای بخشهای متحرک در داخل گیربکس شما بکار میرود. همچنین در جعبه دنده اتوماتیک، این سیال به عنوان خنککننده و یک سیال لزج عمل کرده که وظیفه انتقال قدرت را از موتور دارد.
انواع این سیالات برای جعبه دندههای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند.
به طور کلی به روغن مورد استفاده در جعبه دنده های اتوماتیک روغن گیربکس میگویند.همچنین به روغن مورد استفاده در گیربکس های دستی، روغن دنده یا واسکازین گفته میشود.
بدون شک گیربکس اتوماتیک اختراعی بینظیر در زمینه خودرو سازی بوده و این نوع اختراع توانست فصلی نو را در صنعت خودرو سازی را باز کند و باعث محبوبیت رانندگان حرفه ای شود و حتی آن هایی هم که توانایی رانندگی خوبی را ندارند را جذب خود کند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دارای یک تیم حرفه ای از تعمیرکاران با تجربه در زمینه انتقال قدرت و گیربکس داریم که کاملا قابل اعتماد و با کیفیت سرویس دهی خودرو شما و برای تمام مدل های گیربکس ارائه میدهند و آن خدمات را گارانتی میکنند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران( استان کرمانشاه ) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |