گیربکس یکی از اجزای اصلی موتور بوده و وظیفه ی انتقال نیرویی که از موتور میگیرد را به چرخها هدایت میکند.گیربکس در واقع سیستمی است که طی آن مقدار قابل تنظیمی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده هایی که در داخل گیربکس وجود دارد از آن طریق از موتور میگیرد و به چرخ ها انتقال میدهد و ماوبا تکیه بر این سیستم مقدار قابل کنترلی از سرعت که میخواهیم از آن میگیریم و یا به زبان ساده تر بگیم هر سرعتی را که بخواهیم میتوانیم موتور بگیریم و آن را به چرخها از طریق گیربکس انتقال بدیم
اما در گیربکس های اتوماتیک سیستم طوری دیگر تشخیص میدهد یعنی با استفاده از به سیستمی به نام آنالیز یا ساعت خود مقدار نیرو را تشخیص میدهد و با استفاده از مبدل گشتاوری که بر سر شفت گیربکس نصب گردیده مقدار نیروی لازمی رو که از ان طریق به داخل گیربکس وارد میشود را ساعت والف آن را تنظیم و کنترل میکند و دیگر نیازی نبست که شما مقدار نیرو را کنترل کنید
به همین دلیل یک گیربکس اتوماتیک را ما میتوانیم به چهار قسمت تقسیم کنیم.
قطعه های مکانیکی
پمپ های هیدرولیکی
قسمت های برقی
قسمت های کامپیوتری
که وظیفه ی آنالیز کردن رو دارندکنترل والف Contorol vlve کنترل والف یا همان ساعت گیربکسمحلی است که تمامی کانال های روغن گیربکس در آن قرار دارد و و سوپاپ و شیربرقی ها با استفاده از فشار روغنی که در این کانال ها و پشت این سوپاپ ها و شیر قرار دارد باعث تغییر مکان و تغییر جهت در روغن گیربکس میشود و در نهایت باعث کنترل توربین و سروها میشود و در نتیجه ضریب دنده گیربکس میشود.
مثلا سوپاپ سه و چهار وظیفه تعویض دنده از سه به چهار را دارد و سوپاپ چهار به سه عکس آن را عمل میکند یعنی ضریب چهار به سه را انجام میدهد.
تنظیم کنترل والف در گیربکس اتوماتیک
ساعت کردن گیربکس همان تنظیم والف یا ساعت گیربکس است در مواردی ساعت گیربکس نیاز به تنظیم دارد که این کار هم باید توسط افراد متخصص انجام شود
این موارد هم میتواند شامل خراب یا ضعیف شدن شیر برقی کنترل والف اتوموبیل باشد که اگر ماشین شما از سال تولید 1996 باشد ممکن است این مشکل برایشان پیش بیاید چرا که مرسدس بنز آمده است از سال 1996 به بعد به گیربکس های اتوماتیک خود که ارائه داده است شیر برقی اضافه کرده است و تا پا سال 1998 تمامی گیربکس های اتوموبیل که گیربکس اتوماتیک داشتند یک شیر برقی به آنها اضافه کردن و شیر برقی که وظیفه ی کنترل جریان روغن را داشته
و در صورت خراب شدن یا ضعیف بودن گیربکس بر روی یک دنده تمرکز میکند و قادر به اینکه توانایی این را داشته باشد ضریب دنده خود را تغییر دهد نیست...
اگر مقدار روغن گیربکس لازم به هر اتوموبیل کمتر از والف باشد یا بهتر از بگویم از حدی که تعیین شده کمتر یا بیشتر باشد گیربکس نمیتواند فشار مناسبی به سوپاپ ها در داخل گیربکس وارد کند و در نتیجه هشدار تغییر روغن گیربکس میدهد
به طور کلی در بیشتر مواقع ساعت کردن گیربکس بیشتر مربوط به کم بودن روغن گیربکس بر میگردد و در صورت مشاهده کردن آلارم و یا اررور در پشت صفحه کیلومتر حتما آن را به یک متخصص در زمینه گیربکس های اتوماتیک نشان داده.
یکی از عمومی ترین مشکلات که به وجود میاید پایین آمدن سطح روغن در اثر نشت است که معمولا لکه های سیاه یا حتی قرمز در زیر خودروی شما جمع میشود و این نشانه نشت روغن از گیربکس است.البته این مشکل خیلی حاد نیست با تعویض فیلتر گیربکس مشکل شما حل میشود.
اگر در حین رانندگی هستید و خودروی شما در یک دنده خاص ناگهان به دنده دیگری تغییر پیدا کرد نشانه لغزش در گیربکس ها است.البته این اتفاق باید چند بار و در همان دنده خاص رخ دهد که مطمئن شویم مشکل از گیربکس است یا خیر،یکی دیگر از نشانه های لغزش گیربکس شنیدن صدا از داخل گیربکس ها است.
در اکثر اوقات چرخ دنده گیربکس گیر میکند و شما نمیتوانید دنده خودروی خود را تغییر دهید و خودروی شما روی دنده یک مانده است در این شرایط خودروی شما دچار مشکلات زیاده میشود.
اگر با این شرایط روبه رو شدید اولین اقدام خاموش کردن خودرو خود است سپس با شماره تعمیرگار گیربکس تماس حاصل نمایید.
جهت دستیابی به اطلاعات تماس تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک کلیک نمایید.
یکی از مشکلاتی که بعد از تعویض گیربکس اتومات پیش میآید تقه زدن در دنده های مختلف تعریف ایسیو این مشکل حل میشود
سرباتری را به مدت 20دقیقه جدا کنید سپس سر باتری را نصب کنید خودرو را روشن کرده پا روی پدال ترمز دنده را ازحالت p به R حرکت دهید 2ثانیه صبر کنید از حالت N به حالت D حرکت دهید دو ثانیه صبر کنید این کار را 8بار در حالت رفت و برگشت دسته دنده اتومات انجام دهید سپس دسته دنده در حالت D قرار داده و شروع به حرکت کنید تمامی دنده ها را پر کنید سپس آرام آرام سرعت را کم کرده و توقف کنید.
دنده در حالت N قرار داده و خودرو را خاموش نمایید 5ثانیه صبر نموده و سپس سوییچ را باز نمایید و پدال گاز و ترمز را باهم فشار داده و بعداز چشمو زدن چراغ CVT پا را از روی پدال گاز بردارید 10ثانیه صبر کرده و سپس خودرو روشن بماند بدان معناست کع رویه درست انجام شده است
در حالیکه همچنان پدال ترمز را فشرده اید.
دنده را از حالت N به D یکبار تغییر داده تا شوک گیربکس به کمترین حد ممکن برسد سپس پدال ترمز را سه بار فشار داده و در نهایت دنده را در حالت P قرار داده و خودرو را خاموش نمایید
گیربکس های اتوماتیک کارشون بر پایه روغن یا همون سیال هیدرولیک است.
کلیه اعمال گیربکس اتوماتیک از انتقال نیرو گرفته تا تعویض دنده و تغییر وضعیت دنده و.....همگی با فشار روغن کار میکنند
برای انجام این تغییرات در فشار و تغییر مسیر روغن نیاز به مند سوپاپ هایی داریم که این کارو انجام بدهند اما در گیربکس های جدید سوپاپ ها جای خودشونو به شیر برقی ها دادن مثلا در گیربکس های AL4 تعداد 8 عدد شیر برقی وجود دارد و از این تعداد 6 تای اون مربوط به دنده ها و 2عدد دیگر آن که کوچک هستن یکی مربوط به مدار اصلی روغن (تورک کانورتر به سمت پمپ روغن) و دیگری خنک کن روغن است
دوستان توجه داشته باشید که تمامی شیر برقی ها یا همان شیر های سلونوئیدی تمام گیربکس های اتوماتیک بر روی بلوک شیر برقی یا صفحه ساعت نصب میشود
تمامی افراد میتوانند جهت تکمیل اطلاعات یا داشتن هر گونه سوال در زمینه گیربکس های اتوماتیک و انجام خدمات با تکنسین غرب کشور ایران (کرمانشاه) در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا ارتباط باشند.
ارتباط با تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا مهندس محسن عزیزی
|
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |