همانطور که میدانید در گیربکس های اتوماتیک خبری از کلاچ و پدال سومی نیست پس ارتباط بین گیربکس و پیشرانه چگونه صورت میگیرد؟؟؟!!!
مسئول این ارتباط قطعه ای جالبی به نام ((مبدل گشتاور)) تورک کانورتر (Torque converter )
است در مبدل های گشتاور اتفاق های عجیبی رخ میدهد که در ادامه ی مطلب به آن میپردازیم.
مبدل گشتاور در گیربکس های دستی و کلاچ مسئول توقف و حرکت ماشین است. اما در گیربکس های اتوماتیک دیگر این چنین نیست در واقع پیشرانه باید بدون تکیه بر گیربکس به روند راه رفتن خود ادامه دهد و در مواقع مورد نیاز پل ارتباطی بین آنها برقرار شود
مبدل گشتاور جایگزین کلاچ در گیربکس های اتوماتیک است مبدل گشتاور را میتوان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدل های هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) را تعریف کرد.که مرز بین گیربکس و پیشرانه رو مشخص میکند زمانی که پیشرانه با دور موتور کم و سرعت پایین فعالیت میکند و توقف میکند مانند ترافیک های شهری و چراغ قرمز ها و توقف های کامل گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم میشود بنابراین با فشردن کمی پدال ترمز این عمل صورت میگیرد و در هنگام حرکت با فشردن پدال گاز به آرامیدور موتور بالا رفته و نیرو بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده و مبدل گشتاور هم نیرو را به چرخها انتقال میدهد.
بررسی و سرویس داخل توربین و یا تورک کانورتر گیربکس های اتوماتیک
مبدل گشتاور به چهار گروه تقسیم میشود
محفظه مبدل گشتاور به فلایول(flywheel) وصل است و بنابراین سرعت آن با پیشرانه یا موتور برابر است پره هایی که در پمپ تعبیه شده است به محفظه متصل است پس بنابراین باسرعت پیشرانه چرخش میکند.پمپ موجود در گیربکس اتوماتیک از نوع سانترفیوژی است که مانند مرحله ی خشک کن لباسشویی که لباس ها و مخلوط آب و مایع شوینده را به دیواره هدایت میکند. در اینجاهم پمپ روغن با چرخش خود روغن را به خارج از مرکز پخش میکند و با این چرخشی که ایجاد میکند پحالت خلا را بوجود میآید و روغن به سمت مرکز کشیده میشود پس از گردش روغن و ایجاد حالت خلا و مکش روغن در مرکز،،روغن به سمت تیغه های توربین که به گیربکس متصل است میرود وظیفه ی توربین هم چرخش گیربکس است که با این عمل،،انتقال قدرت به محور ها را میدهد در واقع قبل از اینکه روغن بخواد از مرکز خارج شود وارد توربین بشود تغییر جهت میدهد و این تغییر جهت خود باعث انتقال نیرو و حرکت به چرخها میشود...
دوستان عزیز توجه داشته باشید که علم فیزیک به ما نشان داده است که برای تغییر جهت هر شی در حال حرکت باید به آن شی نیرو وارد کرد،مهم نیست آن شی خودرو باشد یا یک قطره روغن،و اینکه وارد کردن نیرو به شی در حال حرکت در جهت مخالف نیاز به فشار زیادی دارد
و بنابراین در اینجا به این نتیجه خواهیم رسید که توربین باعث تغییر جهت روغن و روغن هم باعث چرخش توربین میشود..روغن خروجی از توربین هم در جهت مخالف حرکت میکند روغن در جهت خلاف چرخش پمپ و پیشرانه توربین خارج میشود..اما در اینجا اگر روغن خروجی از توربین به پمپ به مبدل گشتاور برسد سرعت حرکت و کارایی پیشرانه (موتور)کمتر میشود.
خوب در اینجا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟؟!!
در اینجا برای جلو گیری از این اتفاق استاتور وارد عمل میشود.
استاتور که بخش ثابت مبدل گشتاور بودع و در مرکز مبدل گشتاور قرار گرفته کار آن چیست؟
کار آن تغییر جهت روغن و جلوگیری از وارد شدن روغن به داخل پمپ بوده استاتور برای موفقیت در وظیفه ی خود به یک طرز قابل توجهی کارایی مبدل گشتاور را بالا برده و باز طراحی منحصر به فردی در تیغه ها بهره میبرد تا بتواند به خوبی عمل تغییر جهت روغن را انجام دهد.
یک کلاچ یک طرفه اتصال بین استاتور و شفت ثابت گیربکس را ممکن میکند تا چرخش همزمان روغن و استاتور اتفاق نیافتد در حقیقت استاتور فقط در جهت مخالف گردش روغن حرکت میکند نتیجه ی این طراحی هم برخورد روغن به تیغه های استاتور و در نهایت تغییر جهت آن است البته این شرایط مربوط به زمانی است که خودرو سرعت بین 60الی 70 کیلومتر بر ساعت حرکت میکند و کمی تغییر میکند در این زمان پمپ که همیشه سرعت حرکت بیشتری دارد تقریبا سرعتی شبیه به چرخش توربین حرکت میکند از اینجا به بعد دیگر چون سرعت خودرو بالا رفته دیگر نیازی به استاتور ندارد چونکه روغن خروجی از توربین به پمپی که حالا گردشش به بالا رسیده است وارد میشود.
با اینکه توربین جهت حرکت روغن را تغییر میدهد و به خارج متمایل میکند اما در نهایت هم جهت با گردش توربین میشود دلیل این امر هم چرخش بیشتر توربین در جهت مخالف روغن پمپ است
خوب در اینجا میآیم عملکرد مبدل گشتاور را به سه مرحله خلاصه میکنیم
علاوه بر اینکه جلوگیری از خاموش شدن موتور هنگام توقف ماشین میشود در هنگام حرکت هم گشتاور بیشتری هم در اختیار قوای فنی خودرو قرار میدهد در واقع امکان دو الی سه برابر شدن گشتاور پیشرانه در هنگام حرکت و انتقال دادن به محور ها را دارد البته این شرایط زمانی اتفاق خواهد افتاد که سرعت حرکت پیشرانه و دور موتور بیشتر از گیربکس باشد اما در سرعت های بالا سرعت حرکت گیربکس به پیشرانه نزدیک میشود و در سرعت های بالا تر با یکدیگر برابر میشوند
البته حالت بهینه این است که سرعت گیربکس و پیشرانه با هم یکی باشد در غیر اینصورت تلف کردن انرژی و کاهش کارایی را به همراه خواهیم داشت...
دقیقا به همین دلیل است که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک نسبت به خودروهای گیربکس دستی کمی بیشتر بنزین مصرف میکنند در گیربکس های اتوماتیک مدرن،مبدل گشتاور به همراه کلاچ قفل شونده بر روی آنها نصب شده است تا در سرعت های بالای 60 کیلومتر بر ساعت لغزش و نویز را برطرف کند مبدل گشتاور همچنان میتواند دچار مشکل هایی کوچک و بزرگی هم بشود از جمله ایجاد افزایش حرارت ایجاد نشتی روغن نقص کلاچ یک طرف و عملکرد در استاتور شکستگی و تغییر شکل پره های استاتور،توربین و پمپ و در نهایت انفجار کامل محفظه بر اثر حرارت بالا در دور موتورهای بالا از مشکل های مبدل گشتاور است.
برندهای معروف مبدل گشتاور
با افزایش تقاضا ماشین های مجهز به گیربکس های اتوماتیک تعداد تولید کننده های این قطعه یعنی مبدل گشتاور بالا رفته
علاوه بر تولید کننده و خودرو سازان معروف ژاپنی (سوبارو ،ایسوزو) برندهای دیگر تجاری که شامل
Valeo, BorgWrner, Twin Disc, Jato, Aisin, Exedy, Aw, Luk USA LLC
مبدل گشتاور ماشین های سبک و سنگین را تولید میکنند همچنین اینکه( رولز رویس و پکارد )از تولید کنندگان سابق مبدل گشتاور هستند.
تمامی اطلاعاتی که در سایت قرار گرفته بر گرفته از داشته ها و اطلاعات مفید تکنسین غرب کشور ایران (کرمانشاه)مهندس محسن عزیزی بوده به عنوان تعمیرکار گیربکس اتوماتیک ایران اروپا است.
و تمامی افراد میتوانند جهت تکمیل اطلاعات خود و کارای و خدمات خود در زمینه گیربکس های اتوماتیک با ایشان در ارتباط باشند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی تماس بگیرید 09192032448 |
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه ،اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |