گیربکس CVT درچند سال اخیر به عنوان محبوب ترین جعبه دنده در خط تولید خودروسازهای موفق سطح جهان جا خوش کرده است بیشتر ماشین های تولیدی این روزها از سدان های شهری گرفته تا شاسی بلند ها، مجهز به این قطعه هستند .درحال حاضر، CVT جایگاه خوبی برای خود کسب کرده و همچنان درحال رونق هرچه بیشتر است.
البته بیشتر رانندگان از گیربکس CVT راضی نیستند، آنها معتقدند که این قطعه دارای ایرادات زیادی است ونوع معمولی کاربرد بهتری دارد،اما موضوع مهم این است که CVT بسیار هم قطعه مفیدی بوده و رانندگی را برای افراد راحت تر میکند.
در این مطلب میخواهیم هردو نوع جعبه دنده CVT و معمولی را مورد بررسی و مقایسه قرار میدهیم از مزایا و معایب انها برای شما بگوییم تا مشخص شود که تفاوت بین آنها چیست.
سیستم انتقال قدرت متغیر (Continuously Variable Transmission ) برعکس گیربکس های معمولی که تعداد دنده های ثابتی دارد در هر لحظه متناسب با شرایط،امکان تعویض دنده رابا سرعت مناسب در همان ثانیه فراهم کرده و راننده را محدود نمیکند.
CVT دارای دو محور است که یکی از آنها به چرخ های خودرو و دیگری به پیشرانه وصل میشود با کمک همین سیستم،فرآیند انتقال قدرت بین دنده های سبک و سنگین را به نرمی انجام میدهد .یکسان بودن ظاهر اهرم کنترل دنده و استفاده از دو پدال گاز و ترمز از شباهت های گیربکس CVT با نوع اتوماتیک یا معمولی است.
نکات مثبت جعبه دنده های CVT از آن یک قطعه ارزشمند و قدرتمند ساخته است هرچند که برخی افراد از آن به عنوان یک گیربکس نامناسب یاد میکنند اما کافی است تنها یکبار مزایای آن را مورد بررسی قرار دهند تا نظرشان تغییر کند.
ضریب دنده در CVT متناسب با بهترین حالت تنظیم میشود و درنتیجه با بهینه کردن دور موتور،مضرب سوخت را به میزان قابل توجهی کمتر میکند.هرچقدر که دور موتور پایین ترباشد مصرف سوخت نیز کاهشی میشود. شما اگر هنگام رانندگی با خودرو مجهز به دنده معمولی در سرعت بالا،نگاهی به دور سنج موتور بیندازید متوجه افزایش میزان خواهید شد درحالیکه با رانندگی در همین شرایط اما با ماشین مجهز به جعبه دنده CVT شاهد این خواهید بود که نشانگر روی دور سنج پیشرانه پیشرانه به میزان بسیار کمتری بالا میرود.
شما در گیربکس های CVT نیازی به هیچ جابه جایی دستی دنده نداریدشاید پیش خود فکر کنید که در انواع جعبه دنده های اتومات هم نیازی به اینکار نیست،پس تعویض دنده را آنها هم راحت است اما باید بگوییم که این فرآیند درسایر خودروها هرچند جزئی با کمی تکان،صدا یا ضربه همراه است اما همین موارد جزئی هم در CVT وجود ندارد
خودرویی که از جعبه دنده CVTدر سیستم خود بهره میبرد به صورت هوشمندانه با نسبت دنده مناسب همان لحظه حرکت میکند درحالیکه این ویژگی در گیربکس های معمولی دستی و اتومات وجود ندارد و تعویض دنده باید براساس یک چهارچوب نامتغیر انجام شود.هدف از ساخت این قطعه ،تزریق لحظه ای قدرت درست و مناسب به چرخ ها در شکل های مختلف رانندگی است به این ویژگی مهم در سرعت بالا بیشتر دقت کنید تا به راحتی متوجه تفاوت CVT با نوع معمولی شوید.
درگیربکس های CVT چرخ دنده های موجود در نوع معمولی حذف شده است که منجر به کاهش بسیار زیاد وزن جعبه دنده ودر نتیجه خودرو میشود البته این فراموش نشود که وزن یک ماشین رابطه مستقیمی با میزان مصرف سوخت دارد بنابراین با کاهش وزن اتومبیل مصرف بنزین هم کاهش پیدا میکند.
جعبه دنده محبوب خودروسازی ها ،ایراداتی هم دارد که نمیتوان به آن توجه نکرد،البته شاید برخی از این معایب برایتان آزاردهنده نباشد یا اینکه اتفاقا،همین موارد باعث اجتناب شما از خرید و فروش ماشین مجهز به CVT شود نکته مهم این است که در این میان ،نقص های این قطعه فراموش نشده وسعی بر بهبود هرروزه آن توسط شرکت ها وجود دارد.
سروصدای زیاد دور موتور در سرعت بالا،یکی از مشکلاتی است که در گیربکس های CVT وجود دارد و کمی ازاردهنده است.به طورکلی خودروهای با پیشرانه های قدرتمند، صدای زیادی را حین دور گرفتن تولید میکنند اماشنیدن این صداها در موتورهای ضعیف تر زیاد مورد پذیرش مردم نیست.
قطعات جعبه دنده CVTموجود دربازار،قیمت بالایی دارند اگر نیاز به تعمیر آن داشته باشید ،علاوه بر اینکه مجبور به پرداخت مبلغ زیادی جهت خرید قطعات آن هستید باید به دنبال یک تعمیرکار ماهر هم بگردید CVT قطعه بسیار حساسی است که اگر به دست یک مکانیک معمولی بیفتد امکان آسیب رسیدن به آن وجود دارد.
جعبه دنده های CVT متفاوت تر از انواع دیگر کار میکند و همین موضوع باعث شده بسیاری فکر کنند که گیربکس به درستی کار نمیکند متناسب سازی لحظه ای سرعت و نبود هیچ نوع دنده دستی،موجب احساس عدم اعتماد در مردم شده که راه حل هایی مثل اضافه کردن جعبه دنده مصنوعی به سیستم آن توسط خودرو سازان ارائه شده است. البته بخش بزرگی از مشکل بی اعتمادی که بین مردم وجود دارد،به علت عدم اطلاع کافی از سیستم کاری CVTاست که ما سعی کردیم در این مطلب به زبان ساده آنرا برای شما توضیح دهیم .باید درنظر داشته باشید درصدزیادی از خودروسازی های جهان به دنبال جایگزین CVT به جای نوع معمولی هستند پس نباید از گیربکس CVT فرار کرد.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران ( استان کرمانشاه ) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |