اوردرایو Overdrive یکی از حالت های رانندگی با گیربکس های اتوماتیک AT است که این حالت بیشتر در گیربکس های اتوماتیک AT قدیمی دیده میشود. تعداد دنده های گیربکس های AT قدیمی نهایتا به ۴ عدد میرسید و نسبت دور خروجی به ورودی در سبک ترین دنده عدد ۱ بود.
زمان رانندگی با خودرو هنگامی که در سبک ترین دنده قرار میگرفت خودرو به سرعت های بالا میرسید، اما دور موتور نیز متناسب با آن افزایش پیدا میکرد و به دنبال افزایش دور موتور، مصرف سوخت، سر و صدای موتور و همچنین استهلاک موتور افزایش مییافت. به طور کلی میتوان گفت که با فعال کردن حالت اوردرایو Overdrive در سرعت های بالا میتوان دور موتور خودرو را کم کرده و در نتیجه به کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو منجر میشود. در بعضی از گیربکس های قدیمی بر روی دسته دنده و یا در کنار دسته دنده دکمه ای قرار دارد که بر روی آن Overdrive یا O/D نوشته شده که با فشردن آن، گیربکس خودرو در حالت اوردرایو قرار میگیرد و چراغ نشانگر آن در پشت آمپر روشن میشود.
امروزه در گیربکس های اتوماتیکی که در خودروها به کار میرود اغلب دارای ۵ ضریب دنده و یا بیشتر هستند. افزایش تعداد ضریب دنده های گیربکس های AT باعث میشود هنگام عملکرد گیربکس در سبک ترین دنده دور خروجی بیشتر از دور ورودی شده و همانند حالت اوردرایو Overdrive شود. برای مثال در خودروهای ۵ دنده، دنده ۵ که سبک ترین دنده است نقش حالت اوردرایو را ایفا میکند اما با این تفاوت که به طور مستقیم عمل کرده و کار آن افزایش دور خروجی از دنده های دیگر نیست.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران ( استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
شعبه کرمانشاه 08391014149
شعبه تهران 02191094149
کلیه حقوق و قوانین این سایت متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |