معمولا CVT ها از سه جز اصلی، یک تسمه لاستیکی یا فلزی با توان کششی بالا، یک قرقره متغیر ورودی، ویک قرقره متغیر خروجی است تشکیل شده است. در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع CVT ها بپردازیم :
در این نسل از CVT, یک تسمه، توان را بین دو قرقره مخروطی که یکی ثابت و دیگری متحرک است منتقل میکند. هر قرقره از دو مخروط با زاویه ۲۰ درجه ساخته شده که یک تسمه Vشکل هم روی شیار بین دو قرقره قرار دارد. اگر دو مخروط به هم نزدیک باشند، قطر حلقه تسمه روز آن قرقره، زیاد و اگر دور باشند قطر حلقه کم میشود. اگر قطر قرقره زیاد باشد قطر طرف دیگر باید کم باشد تا تسمه سفت بماند. برای اعمال نیروی لازم برای تنظیم فاصله بین مخروط های هر قرقره از فشار هیدرولیک، نیروی گریز از مرکز یا فنرهای کششی استفاده میشود. با این روش میتوان بینهایت نسبت انتقال ساخت. شاید بهترین گزینه برای سیستم انتقال قدرت همین نوع از CVT باشد، اما اگر تسمه بلغزد با کش بیاید باعث افت راندمان میگردد .امروزه با استفاده از مواد جدید در ساخت تسمه ها این نقش را کاهش داده اند. یکی از همین پیشرفت ها در این زمینه استفاده از تسمه های فولادی است که خاصیت انعطاف پذیری دارند و از چند نوار باریک فلزی به صورت محکم که روی هم چفت شده اند ساخته شده است.
از جمله مزیت های این نوع تسمه ها، دوام بیشتر، نداشتن لغزش، سر و صدای کمتر، امکان انتقال گشتاورهای بزرگتر است. در این نوع CVT یک سنسور، خروجی موتور را حس کرده و سپس یک مدار برقی فاصله بین قرقره ها را افزایش با کاهش میدهد که تغییر این فاصله بین قرقره ها شبیه عمل تعویض دنده است.
در این نوع ،قرقره ها و تسمه ها بوسیله دیسک ها و غلتک های انتقال قدرت جایگزین میشوند و نسبت به سیستم قبلی کاملا متفاوت است اما اجزای تشکیل دهنده با نوع تسمه فشاری تقریبا به یک صورت است. در این نوع از CVT، یک دیسک به موتور که معادل قرقره محرک است وصل شده، ودیگری به شفت متحرک، که معادل قرقره متحرک است. غلتک ها بین دیسک ها عمل میکنند مانند تسمه که در شیار بین قرقره ها قرار دارد، غلتکها نیز در امتداد دو محور میچرخند و اطراف محور افقی گردش میکنند و حول محور عمودی کج میشوند که باعث میشود غلتک ها با دیسک در سطوح مختلف تماس پیدا کنند و همین باعث بوجود آمدن نسبت های انتقال متفاوتی میشود.
در این نوع CVT ، از یک تسمه مسطح و انعطاف پذیر که بر روی تکیه گاه های متحرک قرار گرفته استفاده میشود که این ها میتوانند شعاع را تغییر ودر نتیجه نسبت انتقال نیرو را تغییر دهند. در نسبت های دنده بالا، تکیه گاه ها جدا میشوند و یک مسیر ناپیوسته دنده را بوجود میآورند که باعث مشکلاتی مانند لغزش میشود.
انواع دیگری از CVT وجود دارد که به اندازه نوع فشاری و Toroidal گسترش پیدا نکرده است. در نوع محرک کششی انحرافی از یک محور مخروطی و لولا برای تعویض دنده استفاده میشود یا برعکس که به این صورت یک نسبت دنده پیوسته ایجاد میشود.
در CVT با هندسه متغیر از چرخ دنده های خورشیدی قابل تنظیم برای تغییر نسبت دنده ها استفاده میشود. این نوع CVT بیشتر مشابه CVT های متداول و سیستم انتقال قدرت معمولی قابل انعطاف است.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه ،اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |