امروزه با توجه به اینکه مشکلات زیاد روز مره ای که برای آدما ممکن است بوجود بیاید و این خود باعث پدید آمدن ترافیک های شهری و روزمره خودروها شود در خودرو های گیربکس اتوماتیک تکنو لوژی روز،آپشن ها،و سیستم های تعویض دنده بهتر و خاص تر و و کاربردتری رو میتوان به آنها اشاره کرد را ور رابطه با آنها توضیح داد که از رانندگی کردن در ساعت ها ترافیک های شهری و رانندگی کردن های طولانی مدت کلافه کننده دیگر به دور از اذیت شدن باشیم و به راحتی خاصی در هنگام رانندگی کردن با گیربکس های اتوماتیک دارای تیپ ترونیک و شیفت تروتیک از راحتی خاص و چشم گیرو بسیار مناسبی بر خودار بشیم
به همین علت هم سیستم های تیپ ترونیک و شیفت به دیگر آپشن ها اضافه شد تا برای درک بهتر این سیستم اول باید با انواع عملکرد گیربکس ها آشنا شد
گیربکس های اتوماتیک از نظر تعویض سرعت شامل دو مکانیزم میباشند.
1-مکنیزم پیوسته
مکانیزم پیوسته حالتی ست که در آن کمتر رایج بوده و در آن مقدار دنده مطرح نیست یعنی مهم نیست که گیربکس در چه دنده ای قرار دارد و فقط تعدادی چرخ دنده که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند دنده به صورت متداخل بر روی همدیگه قرار میگیرند
و هرگز در این عملکرد نمیتوان گفت که گیربکس در چه دنده ای قرار دارد
پس این گیربکس ها در اتوموبیل ها کاربرد محدودی دارد و ببشتر در ماشین های برقی مسابقه ای و قایق ها ببشتر کاربرد دارد.
2-مکانیزم مرحله ای (سکو ئنشال)
نوع دوم گیربکس های اتوماتیک مکانیزم مرحله ای داشته که عمل افزایش سرعت را به صورت مرحله ای یا به اصطلاح سکانس به سکانس سرعت رهوبه افزایش است.
که به همین دلیل به مرحله سکوئنشال میگویند که آن هم از نظر سکوئنشال مدل به مدل بوده تمام سکوئنشال مثل موتور سیکلت ها که سکوئنشال ها با تغیر مکان ها مثل تمامی گیربکس های دیگر معمولی تقسیم میشوند.
گیربکس های معمولی برای تمامی کسانی بود که میخواستن سزیعتر دنده عوض کنند و بر به مشکل میخوردند و نیاز بود همیشه حرکت زیادی را به اهرم دنده داد و به همین دلیل مکانیزم سکوئنشال راه حلی بود که برای اولین بار مسابقه های اتوموبیل رانی مورد استقبال قرار گرفت چرا که از طرفی دیگر به دلیل فضای کم بودن داخل کابین فقط با فشردن (1) و (2) دکمه کاری F1تمامی دنده جابه جا میشد و عمل تعویض دنده به را برای راننده راحتر کرده...
در این نوع آپشن برای افزایش سرعت ماشین کافی است دکمه (+)را فشرده سرعت خودرو یا عمل تعوبض دنده یعنی یک دنده بالا رفته و برای کاهش سرعت دکمه(-)را فشرده یا به اصطلاح معکوس دنده را انجام داده و یک دنده پایین آمده (دنده سنگین تر خواهد شد)
و اما حالا وارد بحث خودروهای خودمون یعنی ماشین های که در دست افراد میبینم میشویم
چند سالی است که این مکانیزم وارد دنیای اتوموبیل ها تجاری شده و بر روی آنها نصب شده و برای اولین بار پورشه آن را بر روی مدل 911 نصب کرده و آن را با نام تجاری (Tiptronic)نام گذاری کرده و به دنبال این کمپانی کمپانی های دیگری همچون بی ام دبلیو و کراسیلر با سیستم های مشابه و همچنین با نام های (shifttronic,Geratronic)به میدان آمدند....
از دیدگاه ارگونونی کنترل های تیپ ترونیک بسیار روان است بوده چرا که با نصب دو دکمه بر روی غربیلک فرمان (شیفتر دنده)عمل تعویض دنده فقط با دو دکمه بدون اینکه دست راننده از فرمان جدا شود و کنترلش از دست خارج شود با انگشت شصت صورت میگیرد و این خود کار بسیار راحت و آسوده ای برای راننده است
لذا تیپ ترونیک حالتیست مجرد از گیربکس های اتوماتیک توسعه یافته توسط شرکت پورشه و آنهایی که این امتیاز را دارند و میتوانند بکار ببرند از آن استفاده کنند
یک گیربکس تیپ ترونیک مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل میکند و طراحی آنها مانند دیگر گیربکس های اتوماتیک است که مبدل گشتاور (توربین)و دارای خورشیدی است
اما این سیستم این اجازه را به راننده داده که در هنگام تعویض دنده تسلط داشته باشد که در این سیستم با انتخاب حالت های
Downshifit,upshift
و حالت نرمال آن را تغییر داد که این حالت توسط دکمه ای که در کنار اهرم دنده قرار دارد یا کلید فشاری که بر روی غربیلک فرمان قرار دارد صورت میگیرد...
بعضی گیربکس سیستم ها همانند فراری F 1 Superfastو تویوتا volkswgen's SMT کلا با گیربکس های تیپ ترونیک تفاوت دارند و بر اساس گیربکس های متوالی عمل میکنند اما یک کلاچ کنترل شده الکترونیکی دارند که عموما تیپ ترونیک نیستند و به صورت نیمه اتوماتیک هستن Easeytronic-vauxhall شرکت اپل در واقع
یک گیربکس تیپ ترونیک نیست و اصلا مبدل گشتاور(توربین) ندارند و خبری از(-)(+)(P)(R)(N)(D) تعویض دنده نیست بلکه این خودرو مانند BMW ''s. SMG. اساسا گیربکس دستی دارد و با عمل تعویض دنده اتوماتیک دارد یک کلاچ الکترونیکی کنترل شده تعویض دنده را دارد
برای مثال در خودروهای ایرانی مانند پژو 206 این حالت با علائم normal snow sport مشاهده میکنید در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول صورت میگیرد
برای مثال تاخیر در تعویض دنده افزایش شتاب و افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف به صورت بهینه است
تیپ ترونیک در بعضی از خودرو ها تعویض دنده که انجام میدهند برای محافظت از موتور و گیربکس خود به طور اتوماتیک انجام میدهد
ودر حالت sport امکان تعویض دنده را در حالت دورهای بالا امکان پذیر میکند و در حالت snow که دنده در حالت دورهای پایین تعویض شده و عموما مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های صاف و هموار است.
اطلاعاتی بر گرفته از تکنسین غرب کشور ایران
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
|
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |