بزرگترین تفاوت بین دنده اتوماتیک و دستی در تعویض دنده ها است که در گیربکس های اتوماتیک خودشان دنده ها را عوض کرده اما در گیربکس های دستی عمل تعویض دنده بر عهده راننده است.
گیربکس های دستی به دلیل طراحی و عملکرد ساده تر هزینه تعمیر کمتری دارند و گیربکس های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی سیستم هایش هزینه تعمیر بیشتری را دارد. گیربکس های دستی به دلیل وجود کلاچ زودتر خراب شده اما در گیربکس های اتوماتیک به دلیل عدم وجود کلاچ طول عمر بیشتری را دارد.
به خودروهایی که گیربکس دستی دارند خودروی دنده ای نیز گفته میشود. در این خودروها راننده با توجه به سرعت و شرایط مختلف دنده خودرو را عوض میکند. گیربکس دستی علاوه بر تعویض دنده نیاز به استفاده از پدال کلاچ را دارد که با فشردن پا روی کلاچ قدرت تولید شده توسط موتور، به گیربکس منتقل نمیشود و راننده به وسیله اهرم وسط کنسول دنده خودروی خود را عوض میکند. کلاچ آنها از نوع خشک بوده و توسط نیروی پا گرفته میشود. در گیربکس های دستی فلایویل به انتهای میل لنگ چسبیده و هنگامی که موتور روشن میشود فلایویل هم همراه میل لنگ میچرخد و با این چرخش، دیسک و صفحه کلاچی که روی سطح صاف فلایویل متصل است نیز شروع به چرخش میکند. عملیات انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ ها را توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها انجام میدهد که بر روی دو میله (shaft) ورودی و خروجی قرار دارند. هر کدام از شفت های ورودی و خروجی گیربکس، تعدادی دنده ثابت و متحرک وجود دارند. دنده های ثابت چرخش خود را از شفت دریافت خواهند کرد اما این راننده است که تصمیم میگیرد کدام دنده توسط دنده کشویی روی شفت قفل شده و نیرو را از شفت دریافت کند. زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار میدهد، فشار صفحه کلاچ از روی دیسک برداشته و عمل تعویض دنده صورت میگیرد.
(گیربکس دستی)
عملکرد گیربکس های اتوماتیک :
پس از گیربکس های دستی، گیربکس های اتوماتیک برای راحتی و کارکرد بهتر خودرو طراحی و تولید شدند. در گیربکس های اتوماتیک راننده نقشی در تعویض دنده ندارد و اینکار توسط گیربکس صورت میگیرد. زمانی که خودرو در حالت درايو قرار میگیرد و پدال گاز را فشار میدهد، تعویض دنده بر عهده گیربکس خودرو است. گیربکس های اتوماتیک اجزای مختلفی دارند و همه این اجزا کمک میکنند تا سرعت و قدرت موتور به طور مناسب حفظ شود. گیربکس های اتوماتیک دارای سه قطعه به نام پروانه، توربین و استاتور است که به شکل فن بوده و در سیالی به نام مایع انتقال قرار گرفته است. توربین، بین شفت ورودی انتقال و پروانه، به انتهای میل لنگ چسبیده و استاتور نیز میان این دو قرار گرفته است. زمانی که موتور روشن میشود با چرخش میل لنگ، پروانه نیز چرخیده و روغن را به حرکت در میآورد. استاتور حرکت روغن سیال را هدایت کرده و با استفاده از انرژی آن توربین نیز میچرخد. سپس انرژی سیال توسط شفت به چرخ دنده ها و دیفرانسیل رفته و در این قسمت دیفرانسیل انرژی سیال را مدیریت و به سمت چرخ ها هدایت میکند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران ( استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
شعبه کرمانشاه 08391014149
شعبه تهران 02191094149
کلیه حقوق و قوانین این سایت متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |