در خودروهای مجهز به گیربکس های اتوماتیک از کلاچ و پدال سوم خبری نیست بنابراین ارتباط بین گیربکس و پیشرانه توسط قطعه ای به نام مبدل گشتاور یا تورک کانورتر صورت میگیرد.
درواقع مبدل گشتاور یا تورک کانورتر یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است که توانایی انتقال قدرت چرخش از یک موتور به یک بار متحرک را دارد. مبدل گشتاور جایگزین کلاچ در گیربکس های اتوماتیک است که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص میکند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم کار میکند، با کاهش سرعت دور موتور، گشتاور کمتری به مبدل گشتاور وارد شده و با کمی فشار بر روی پدال ترمز خودرو متوقف خواهد شد، اما هنگام افزایش سرعت با بالا رفتن دور موتور، گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد و با فشار دادن پدال گاز قدرت بیشتری به چرخ ها و محورها منتقل میشود.
مبدل گشتاور از سه جز اصلی Impeller ایمپلر یا پمپ، Turbine توربین، Stator استاتور تشکیل شده است که در داخل محفظه ای بسته قرار دارند و توسط پمپ گیربکس از روغن پر میشود.
اگر مبدل گشتاور یا تورک کانورتر فقط یک استاتور ثابت داشته باشد به آن مبدل تک فاز، اگر دارای یک استاتور با قابلیت چرخش هم جهت با توربین و پمپ داشته باشد به آن مبدل دو فاز و اگر دارای دو استاتور با قابلیت حرکت هم جهت با پمپ و توربین را داشته باشد به آن مبدل سه فاز میگویند.
وجود استاتور سبب افزایش بازدهی گشتاور تورک کانورتر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد شد.
بررسی و سرویس داخل تورک کانورتر یا توربین گیربکس های اتوماتیک
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |