دنده پشت فرمان یا پدال شیفتر یکی از فن آوری هایی است که با پیشرفت تکنولوژی رانندگی را در سال های اخیر آسان کرده است. یکی از دغدغه های بین رانندگان تعویض دنده است. در گذشته راننده باید برای تعویض دنده از کلاچ و اهرم کنسول میانی در کنار فرمان استفاده میکرد، اما امروزه خودروهایی هستند که با گیربکس های خودکار و نیمه خودکار به راحتی تعویض دنده را در کوتاهترین زمان ممکن از طریق دکمه پشت فرمان انجام میدهند.
در سال ۱۹۸۹ یکی از اتفاقات مهم تاریخ مسابقات فرمولا به وقوع پیوست و جان بارنارد طرحی ارائه داد که تعویض دنده از طریق نیروی هیدروالکترونیک صورت پذیرد.
در سال ۱۹۹۷ فراری در مدل 335 از گیربکسی با عنوان F1 استفاده کرد و اولین محصولی بود پدال شیفتر یا همان دنده را در پشت فرمان بکار برد، و بعدها شرکت بی ام دبلیو و آلفارومئو از این سیستم استفاده کردند و سپس اولین نسل سازنده این تکنیک دنده پشت فرمان توسط شرکت فراری ارائه و به کمک BMW همگانی شد.
در این نسل به علت شکل پروانه ای و کوچک پدالها و دکمه ها که دست رانندگان را خسته میکرد باعث شد کمتر از آنها استفاده شود، اما در نسل بعدی مرسدس با کلاس S به این پدالها کمی حالت ارگونومی دادنداما باز این حالت راننده را به دلیل فاصله کم اهرم ها نسبت به فرمان آزار میداد.
در سال ۲۰۱۷ شیفترپشت فرمان در لیست تجهیزات خودروهای لوکس و اسپرت قرار گرفت که تا امروز هم از آن استفاده میشود، اما خودروسازان همچنان قصد دارند فاصله بین پدالها و زمان از استاندارد مشخصی پیروی کند. دنده پشت فرمان در خودروهایی مورد استفاده قرار میگیرد که گیربکس آنها اتوماتیک و از نوع تیپ ترونیک هستند. این نوع گیربکس ها امکان تعویض دنده ها را به صورت دستی در اختیار راننده قرار میدهد. شیفتر دنده دارای پدال هائی است که به صورت جفت روی خودرو نصب میشوند که یکی از پدالها را برای زیاد کردن دنده و دیگری برای کم کردن دنده بکار میروند و برای راحتی عمل تعویض دنده توسط راننده، این دنده ها در نزدیک دست راننده و پشت فرمان قرار دارد.
پدال شیفتر روی چه خودروهایی نصب میشود؟
استفاده از پدال شیفتر در خودروهای سریع امروزی که زمان اهمیت زیادی دارد کاربرد چندانی ندارد به گفته آقای هیوشل بیشتر آمار مربوط به خودروهای بخش SRT در حالت گیربکس اتوماتیک ثبت شده است زیرا خودروهای پرفورمنس در حالت دستی عملکرد مناسبی ندارند و برای همین پدالهای شیفتر در پیست یا در زمانهایی که به حداکثر شتاب گرفتن خودرو نیاز است خیلی مفید نیستند. در مسابقات درگ که نسخه های SRT Hellcat حکمرانی میکنند، خودروها برای بدست آوردن زمان بهتر در حالت اتوماتیک قرار داده میشوند، اما در خارج از پیست و رانندگی عادی پدالهای شیفتر کارائی بیشتری دارند مثلا زمانی که خودرو بار زیادی را حمل میکند راننده با انتخاب دنده های سنگین به خوبی میتواند برای کنترل سرعت خود از موتور و گیربکس استفاده کند و تسلط بیشتری برای هدایت خودرو داشته باشد به خصوص زمانیکه خودرو به یک سطح شیبدار نزدیک میشود راننده میتواند بوسیله پدالها، دنده و سرعت را کاهش دهد اما گیربکس های موجود هرچقدر هم قوی و پیشرفته باشند مثل راننده نمیتواند مسیر را تشخیص و دنده مناسب را انتخاب کند.
به گفته آقای هیوشل بخش SRT و کمپانی ZF تست های زیادی روی خودروها انجام میدهند تا مطمئن شوند که گیربکس توانائی کنترل در شرایط سخت هنگام استفاده روزمره را دارد و با کاهش دنده با دور موتور بالا مشکلی در گیربکس بوجود نمیآید.
یکی دیگر از موارد استفاده از پدال شیفتر برای راننده، رانندگی در جاده های برفی و یخی است. بیشتر گیربکس های خودکار در این شرایط حرکت را با دنده ۲ شروع میکنند تا مانع ارسال گشتاور زیاد به چرخ ها، و در نتیجه لیز خوردن خودرو شوند، و راننده میتواند بر خودرو تسلط بیشتری داشته باشد. چنانچه هنگام تنظیم، گیربکس توسط خودرو سازان تحت تست و آزمایش قرار نگرفته باشد، وجود این پدالها به راننده اختیار بیشتری برای کنترل خودرو میدهد، و راننده با توجه به شرایط پیش رو میتواند بهترین حالت دنده را انتخاب نماید.
در خودروهایی که پدال شیفتر تعبیه شده بدلیل اینکه با سیستم برقی مالتی پلکس ساخته شده حساسیت بیشتری نسبت به گرفتن برق اضافه از باتری دارند. گاهی اوقات افراد برای تآمین برق مورد نیازشان از برق ورودی به گیربکس استفاده میکنند که این کار باعث کم شدن ولتاژ ورودی به گیربکس میشود و به دلیل حساسیت سوپاپ ها و شیرهای هیدروالکترونیکی گیربکس های اتوماتیک به افت ولتاژ، به مرور زمان پدال شیفتر عملکرد خود را از دست میدهد و منجر به خرابی گیربکس میگردد.
گاهی افراد برای تعمیر پدالها از قطعات بی کیفیت و حساس تر به افت ولتاژ، استفاده میکنند و با اینکار آسیب جدی را به گیربکس خودروی خود وارد میکنند.
شما میتوانید با مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا نسبت به کیفیت قطعات و تعمیر آنها با مجرب ترین تکنسین ها دوباره از این آپشن منحصر به فرد خودروی خود با اطمینان کامل بهره مند شوید.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه ) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
دوستان گرامی در سراسر کشور در صورت داشتن هرگونه سوالی در این زمینه میتوانیداز طریق شماره های زیر و یا واتساپ با مهندس محسن عزیزی در ارتباط باشید:
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |