گیربکس اتوماتیک ساختاری متفاوت نسبت به گیربکس های معمولی یا همان دستی دارد.زیرا در گیربکس های اتوماتیک عمل تعویض دنده و انتقال قدرت بوسیله فشار هیدرولیک روغن انجام میشود و چون گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه و کلاچ های متعدد است که داخل پوسته طراحی و نصب شده اند، در هنگام کارکرد حرارت ایجاد میشود و دمای قطعات داخلی افزایش مییابد ،در نتیجه افزایش دمای قطعات، دمای سیال موجود در گیربکس یا همان روغن هیدرولیک نیز به همان میزان افزایش مییابد، بنابراین هنگامی که دمای سیال یا روغن افزایش مییابد ویسکوزیته روغن کاهش مییابد و فشاری که باید در مدار هیدرولیکی ایجاد شود، بوجود نمیآید. به همین دلیل گیربکس های اتوماتیکی که فاقد رادیاتور هستند از عملکرد و راندمان پایین تری برخوردارند، اما در گیربکس هایی که دارای رادیاتور هستند سیالی که دمای بالا دارد وارد رادیاتور میشود و دمای آن کاهش مییابد و سیالی که دارای دمای پایین تری است وارد مدار شده و فشار لازم و کافی ایجاد میشود و در نتیجه دمای روغن گیربکس در انتقال قدرت تاثیر گذار نخواهد بود. تمامی خودرو های وارداتی از رادیاتور گیربکس برخوردارند و به همین دلیل انتقال قدرت مناسب تری نسبت به محصولات داخلی و چینی دارند، که این دمای حدود ۱۷۵ درجه فارنهایت معادل تقریبا ۸۰ درجه سانتیگراد بهترین عملکرد و کمترین استهلاک را دارند و این دمای مطلوب گیربکس اتوماتیک محسوب میشود.
به دلیل اینکه دمای روغن گیربکس در ابتدای استارت موتور پایین است و مدت زمان زیادی طول میکشد تا دمای روغن بالا برود در طراحی این گیربکس برای رسیدن به دمای مطلوب یا همان ۸۰درجه روغن گیربکس از طریق یک لوله به مبدل حرارتی که در قسمت تحتانی رادیاتور اب تعبیه شده هدایت میگردد، در این مرحله با توجه به این که دمای موتور ماشین بوسیله ترموستات به بیش از ۸۰ درجه رسیده با تبادل دما بین آب و روغن گیربکس، روغن گرم شده و سپس از سمت دیگر رادیاتور آب به رادیاتور خننک کننده گیربکس هدایت میشود .در ابتدای حرکت خودرو رادیاتور دوم هیچ نقشی در سیستم خنک کن گیربکس ندارد و نقش اصلی را مبدل داخل رادیاتور آب بر عهده دارد، روغن گرم شده از سمت دیگر رادیاتور خنک کن گیربکس به داخل گیربکس هدایت میشود تا هم دمای قطعات داخل گیربکس را با دمای موتور حفظ نموده و هم دما را به حد مطلوب یعنی همان ۸۰ درجه برساند.
در واقعدر دقیقه های اول حرکت خودرو که روغن گیربکس سرد است مبدل داخل رادیاتور آب دمای آن را گرم میکند، خصوصا در زمستان واین برای عملکرد صحیح و کاهش استهلاک گیربکس مهم است. در طول رانندگی طولانی مدت خصوصا در ترافیک دمای روغن گیربکس بدلیل کارکرد مداوم بالا میرود، در این حالت نقش مبدل داخل رادیاتور آب برعکس شده و تبادل دما این بار در جهت کاهش دمای روغن و افزایش دمای آب رخ میدهد و روغن پس از خروج از مبدل داخل رادیاتور آب وارد رادیاتور خنک کننده روغن شده تا دمای روغن در حد ۸۰ درجه ثابت نگه داشته شود.
با توجه به توضیحات ذکرشده تا حدودی دلیل استفاده از ترموستات ۸۲درجه در خودرویی چون جک جی ۵ اتومات مشخص است یعنی باید ترموستات۸۲ باشد حالا اینکه فن مداوم روشن است میتواند ناشی از خرابی ترموستات و یا وجود هوا در سیستم خنک کننده موتور باشد.
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |