-گیربکس اتوماتیک تعویض دنده معمولا نرمتر و روانتری دارن،به صورتی که که سر نشینان احساس تعویض
دنده را نداشته باشن؛پس وقتی گیربکس شروع به تعویض دنده با تاخیر کرده و دچار گیجی میشود،به همین خاطر این مسله میتواند اتومبیل را برای راننده به یک دیو خیلی بزرگ تبدیل کند.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا:در اینجا میخواهیم عیب یابی خودرو را به طور بسیار راحتی به برسی دلایل گیجی و ضربه زدن گیربکس اتوماتیک و چگونگی رفع آنها میخواهیم توضیح بدیم.
در خصوص سیستم گیربکس های اتوماتیک معمولی یا همان گیربکس های سیاره ای یک گیربکس سیاره ای براساس مکانیسم قفس چرخ دنده سیاره ای کار میکند در واقع در گیربکس های اتوماتیک مثل گیربکس دستی چیزی به اسم دنده های (1)،(2،)،(3) و...نداریم عملیات تعویض دنده فقط توسط یه سری ضرایب مجازی صورت میگیرد،
برای اینکه یک گیربکس قادر باشد نسبت به انتقال قدرت های مختلف (همان دنده ها) را ایجاد کند،به وسیله صفحات مختلف و باندهای ترمز،سرعت گردش بخش های مختلف قفس سیاره ای را تغییر میدهد.
بدین ترتیب میتوان مثلا با ثابت کردن دنده رینگی،یا پوسته ضریب انتقال را سبک و یا با قفل کردن دنده خورشیدی ها به ضرایب سنگین تری دست یابیم هر گیربکسی بستگی به نوع طراحی و تعداد دنده های تعریف شده بر روی آن دارد،که میتواند تعداد قفس سیاره ای داشته باشد.
معمولا هر قفس سیاره ای قادر به ایجاد دو ضریب مشخص است که بتواند دنده هارا به وسیله باندهای ترمز انتخاب کند و از مدارات هیدرولیکی (ساعتی گیربکس)کنترل میشود انجام خواهد شد
ساعت گیربکس خود دستور خود را از ECU میگیرد و کنترلش بر عهده ECU یا گاونر مکانیکی است.
در حالت عادی خراب شدن گیربکس های اتوماتیک در کل بستگی به نحوه شرایط رانندگی و نگهداری راننده دارد،و همچنین اینکه زمانی که در پشت فرمان قرار میگیرد ضرایب دنده را چگونه انتخاب میکند. و عمل انتخاب ضریب به دلیل خاصیت لنت گونه باندهای ترمزی و صفحات ،به نرمی صورت میگیرد،اما گاهی ممکن است شرایطی بوجود بیاید که عمل تعویض همراه با ضربه یا اصطلاحا تقه و گیجی همراه باشد این شرایط میتواند شامل موارد زیر باشد:
اولین دشمن هرنوع سیستم هیدرولیکی، حرارت زیاد است و گیربکس اتوماتیک هم به عنوان یک سیستم هیدرولیکی پیچیده از این قاعده مستثنی نیست.وقتی حرارت روغن هیدرولیک بالا برود ،باعث فرار روغن ازبین صفحات و باندها شده ودراین شرایط گیربکس دنده را ول میکند.این مسئله با ضربه گیربکس به اتاق همراه است .بیشتر گیربکس ها خنک کنی دارند که در شرایط لازم با تشخیص سیستم مسیر آن باز شده و روغن مکش شده از کارتل گیربکس توسط پمپ به درون لوله های خنک کن شده و مایع خنک کننده پیشرانه،دمای متعارف برسد، مسیر خنک کن توسط یک شیر هیدرولیک کنترل میشود که عملکرد آن میتواند از نوع ترموستاتی یا برقی ( تحت کنترل ECU) باشد.عملکرد نادرست آن خصوصا درهنگام تردد در ترافیک وشرایطی که تورک کانورتور دما را بالا میبرد ،موجب ضربه زدن گیربکس خواهد شد .دراین حالت باید شیر خنک کن باز شده و تمیز یا تعویض شود .برخی گیربکس ها که بیشتر برای مناطق سردسیر طراحی شده اند معمولا خنک کن کوچکی دارند.دراین گیربکس ها توصیه میشود خنک کن با مدل بزرگتر تعویض شود.
کثیفی روغن هیدرولیک و از بین رفتن خاصیت آن باعث میشود که نه تنها به درستی اجزای مختلف را روغن کاری نکند،بلکه دمای آن نیز به سرعت تغییر کند.
در این شرایط باندها و صفحات درست درگیر نمیشوند،شیرها و سوپاپ های بلوک هیدرولیک و سرووها دچارگرفتگیونقصدرعملکردمیشوند ( به خصوص اگر روغن آلوده به ذرات معلق شده باشد ) و تورک کانورتور و پمپ روغن نیز کاملا کثیف میشوند، دراین شرایط طبیعی است که گیربکس با ضربه دنده را تعویض کند و حتی دچار گیجی و مکث شود .گرفتگی بیش از حد فیلتر نیز موجب داغ شدن و خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس و پایین آمدن فشار تورک کانورتور و خط اصلی روغن شود .گیربکس هنگام روبرو شدن با این شرایط وارد حالت اضطراری شده و دریک دنده مشخص مثل دنده ۳ باقی میماند و علایم هشداری درمقابل راننده روشن میشود ( چشمک زدن نمایشگر دنده درگیر ) توصیه میشود که هر ۳۰ ال ۶۰ هزار کیلومتر ( بسته به مدر گیربکس) نیمی از روغن هیدرولیک گیربکس تعویض شده ودر کارکردهای بالاتر مثلا ۱۲۰ هزار کل روغن ساکشن شود یا گیربکسباز شده وروغن کاملا خالی شود و فیلتر از آلودگی پاک شود
عملکرد ضعیف شیرهای برقی یا خرابی واشرهای اب بندی سوپاپ های کنترل باعث جریان یافتن نادرست فشار روغن شده و موجب عملکرد نادرست سرووها میشود.اگر سرووها درست عمل نکنند( بیش از حد سریع چفت سده یا به کندی چفت شوند )صفحات و باندها نی درست درگیر نشده و رفتار گیربکس همراه با ضربه خواهدبود.
شیوه رفتار راننده با گیربکس نیز تاثیر بسزائی در بازخورد دریافتی از خود گیربکس دارد .در حقیقت گیربکس های اتوماتیک نیز همانند گیربکس های دستی قلق خاص خودرا دارند .پیوسته نبودن فشار پای راننده روی پدال گاز و گاز دادن های عصبی و نامنظم موجب گیجی و سرگردانی گیربکس میشود .این موضوع خصوصا در گیربکس هایی که ECU دارند فرم حادتری دارد،چرا که ECU سعی میکند الگوی مشخصی برای راننده پیدا کند .گیجی گیربکس در بیشتر موارد همراه با معکوس های نا به جا به علت فشار ناگهانی روی گاز و ضربه و افزایش دما است.باقی ماندن دنده در موقعیت D در ترافیک ها هم میتواند استهلاک گیربکس رابالا ببرد چون بیشتر گیربکس ها در ترافیک ها بین دنده های ۱و ۲ سرگردان میشوند. دراین شرایط بهتر است موقعیت سلکتور را روی حالت تیپ ترونیک یا L1 ( بستگی به مدل گیربکس ) ببرید تا گیربکس دریک دنده باقی بماند.
گیربکس که مداوم تقه بزند و بلرزد وبه مشکل آن رسیدگی نشود ،به مرور اتصالات خود را شل میکند ،بنابراین بعد از سرویس و تعمیر حتی ممکن است ضربات آن ادامه پیدا کند .این استهلاک میتواند شامل خرابی دسته موتورها و یا رام گیربکس شود. گاهی در شرایط حاد ممکن است پیچ های پوسته تورک کانورتور هم شل شود و رفتار گیربکس را خشن میشود.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |