گیربکس های اتوماتیک برای اولین بار در سال ۱۹۴۰ توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت.در آن زمان به علت کم بودن تعداد ماشین ها این آپشن خیلی چشمگیر نبود، اما با افزایش تعداد خودروها در دنیا، گیربکس های اتوماتیک طرفداران زیادی را پیدا کردو در اولویت قرارگرفت.اما به همان اندازه ای که این نوع گیربکس ها باعث رضایت رانندگان شده است به همان میزان هم نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد و هزینه های سنگین تری را در هنگام تعمیر نسبت به گیربکس های دستی دارند.
برای اینکه عمر گیربکس اتوماتیک خودروی خود را افزایش دهید از انجام این موارد خودداری کنید:
این کار نه تنها باعث کاهش کنترل راننده بر روی خودرو میشود، بلکه باعث فشار زیاد به شیرهای برقی گیربکس خواهد شد. و هر چقدر خودروی شما به روز تر باشد هزینه خرید قطعات و تعویض آنها به نسبت بیشتر خواهد شد.
به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر گشتاور و حداقل هرزگردی را لانچ میگویند. این عمل در خودروهای دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر میشود، اما عده ای از افراد به اشتباه همین عمل را با خودروهای گیربکس اتوماتیک انجام میدهند.
دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا میبرند و دنده را در حالت D قرار میدهند که اینکار باعث آسیب به گیربکس و ایجاد هزینه های زیادی برای صاحب خودرو میشود. به طور کلی گیربکس های اتوماتیک برای خودروهای شهری علاوه بر سهولت در رانندگی باعث کاهش مصرف سوخت نیز میشود و برای رانندگی های پر فشار مناسب نیست. در خودروهای اسپرت که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند از آپشنی به نام لانچ کنترل استفاده میکنند که امکان شتابگیری ناگهانی بدون فشار به گیربکس را به راننده میدهد.
زمانی که مجبورید به طور متوالی حرکت به جلو و عقب داشته باشید، مثل پارک در جاهای کوچک و یا دور زدن در خیابان های کم عرض، سعی کنید اول کامل توقف کنید و سپس دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر دهید. تغییر حالت دنده حین حرکت به گیربکس فشار وارد میکند.
سعی کنید در جاهایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید .هنگامیکه که گیربکس در حالت D قراردارد و شما توقف میکنید، گیربکس در دنده ۱ میماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور موتور پایین، بسیار ناچیز است درصورت خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره آن در حالت D، مجموعه کلاچ ها، سوپاپ ها، و شیرهای برقی را درگیر میکند که استهلاک آن بیشتر است.
برای توقف کامل (پارک کردن) اول کامل توقف کنید، و بعد دنده را در حالت N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد، سپس دنده را در حالت P بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس میافتد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ایران اروپا با 40000 کیلومتر گارانتی معتبرترین برند در صنعت تعمیر و فروش گیربکس های اتوماتیک در ایران (استان کرمانشاه) با مدیریت مهندس محسن عزیزی
کلیه حقوق و قوانین این سایت دارای ثبت رسمی و متعلق به تعمیرگاه ایران اروپا بوده و هرگونه سواستفاده از نام تعمیرگاه، اخبار ها و فیلم ها توسط وکیل مربوطه پیگرد قانونی دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |